Beyaz Benek


HuseyinarazÇevrim Dışı

Kayıt: 12/01/2016
İl: Içel
Mesaj: 431
HuseyinarazÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 01 Şubat 2016 23:34
200 litre akvarum cikletlerim var falan filan asil konuya gelelim baligimin kuyruk kismina yakin bir taraflarda beyaz bir yara var sanirim bu beyaz benek hastaligi ve bugun gidip ilacini aldim fotografta resmi var ilacta yazana gore 20 ltye 10 cc gerekiyormus 1 cc de 10 damlaya esit oldugunaa gore akvaryuma 1000 damla sıkmam gerekiyor bu da imkansiz olacagi icin ayri bir akvaryumumda yok baliklari koymak icin ne yapmaliyim?[IMG]null[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/181763/14543623420741317155177.jpg[/IMG]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

AkvaryumElazığÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 19/05/2013
İl: Elazig
Mesaj: 1083
AkvaryumElazığÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 03 Şubat 2016 00:04
Beyaz benek yara şeklinde değilde beyaz noktalar şeklinde balığın muhtelif bölgelerinde kendilerini gösterirler. Beyaz beenk olduğundan eminseniz tedavisi mümkündür. Bu hastalığa neden olan etmen temelde su sıcaklığının düşük olmasıdır. Hasta olan balığa kaya tuzu (iyotsuz) banyosu yaptırabilirsiniz. Konu hakkında forumda fazlasıyla başlık mevcut, biraz araştırdıktan sonra aklınıza takılan soruları sorabilirsiniz. Keyifli hobiler [:)]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

KromatitÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 14/08/2015
İl: Istanbul
Mesaj: 6627
KromatitÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 03 Şubat 2016 00:38
1 cc 20 damladır.
Öncelikle kesinlikle beyaz benek mi?
Öyleyse ayrı bir tankta hasta balığı tedavi edin hepsine bulaşmışsa suyun bir kısmını boşaltın. 200 litreyi 100e düşürün mesela. Filtreyi sökün muslukta yıkayın kenara koyun. Hergün yüzde 30 kadar su değişimi yapın tekrar ilaç ekleyin.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

amuratozdalÇevrim Dışı

Kayıt: 22/05/2015
İl: Isparta
Mesaj: 190
amuratozdalÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 03 Şubat 2016 02:31
Eğer beyaz benek olduğuna eminseniz, yazılanlara ek olarak su sıcaklığını da 30 dereceye çıkarın

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

AEfeÇevrim Dışı

[B]15113,3[/B]
Kayıt: 22/12/2015
İl: Kocaeli
Mesaj: 429
AEfeÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 03 Şubat 2016 15:37
Yaklaşık bir hafta önce benim balıklarımda da beyaz benek hastalığı başladı. Yeni aldığım balıklardan şüpheleniyorum, çünkü ilk onlarda başladı. Biri dışında hepsi öldü zaten (kurtulan hastalığı akvaryuma bulaştıran balık oldu). Akvaryumumdaki balıklardan da 5 tanesi öldü. Toplam 10 balık kaybettim. Çok lanet bir hastalık ve tedavisi forumlarda anlatıldığı kadar kolay değil. Tuz banyosu yaptır, sıcaklığı arttır, akvaryumu karart, filtreyi kapat, akvaryuma oksijen ver, CO2’ yi kapat, şu ilacı kullan v.b. Bu yazılanların hepsi tedavi için yapılması gereken şeyler fakat sebebini bilmeden yapmanın bir anlamı yok, çünkü istenmeyen sonuçlar doğurabilir. Örnek olarak; tanka oksijen takviyesi yapılması gerekiyor çünkü su sıcaklığı arttıkça oksijenin suyun içinde çözünmesi zorlaştığından sudaki oksijen miktarı azalıyor. Yabancı bir sitede okuduğum yazıda hastalığı tedavi edebilmek için önce yaşam döngüsünü anlamak lazım diyordu ki gereçekten doğru bir tespit. Hastalığa sebep olan Ichthyophthirius multifiliis adlı bir tek hücreli bir parazit, yurtdışında hastalığa ich hastalığı diyorlar. Akvaryumunuza aldığınız yeni balıklar, almış olduğunuz yeni bitkiler, yani dışarıdan akvaryumunuza eklediğiniz herhangi bir şey ile bulaşabiliyor. Sağlıklı balıkların olduğu bir akvaryumda da bu parazit olabilir. İyi haber ortalama 48 saat içerisinde bir canlıya bulaşamaz ise ölüyor olması. Balıklara bulaşması ise şöyle oluyor. Balık herhangi bir sebep ile strese girmiş ise bağışıklık sistemi zayıflıyor ve bu durumda parazit balığın üstüne tutunarak mukoza tabakasının altına ulaşıp balığın kanını emmeye başlıyor. Beyaz beneklerin oluşumu ise hastalığın ilerleyen aşamalarında şu şekilde oluyor. Aslında parazit gözle görülemeyecek kadar ufak, fakat birden fazla parazit mukozanının zayıfladığı noktalarda toplandığı için beyaz benekler gibi görünüyorlar. Bu yüzden hastalığın ilk ilk aşamalarında balığınızın hasta olduğunu anlamanız kolay değil. İştahsızlık, ani ürkeklik, kaçıp saklanma, dekorlara, bitkilere sürtünme v.b gibi belirtiler erken dönem belirtileri, fakat iştahsızlık dışındaki belirtiler çoğu balık için normal (kaçıp saklanma, ürkeklik v.b.) davranışlar olduğundan başlangıçta anlaşılması güç. Benekler ise hastalık ilerlediğinde oluşuyor. Paraziti balığın üzerinde iken öldürmek mümkün değil çünkü balığın üzerinde iken balığın mukozası parazitin yarattığı tahrişi tedavi edebilmek için o bölgede koruyucu bir tabaka oluşturuyor ve parazit bu tabakanın altında istediği gibi haraket ederek balığa zarar veriyor. Tedaviyi zorlaştıran balığın kendini tedavi etmek için yarattığı bu tabakaya hiç bir ilacın nüfuz edemiyor olması. Bu yüzden paraziti balığın vücudundan ayrılmaya teşvik etmek gerekiyor. Akvaryum suyunun sıcaklığının arttırılmasının sebebi bu. Parazitin hayat döngüsü 5 aşamadan oluşuyor ve 3 farklı evresi var, Trophozoites, Trophont, tomites.
1. Trophozoites evresi balığın üstüne yapıştığı evre ve bu süreçte öldürmek mümkün değil.
2. Trophont evresi uygun şartlar bulan Trophozoites evresindeki parazitin üremek için balıktan ayrıldığı süreç, bu aşamada ilaçlar veya tuzlu su banyosu yardımı ile paraziti öldürmek mümkün, balığın vücudundan ayrılan parazit akvaryumun tabanına çöküyor.
3. Trophont evresindeki parazit üremek için bölünmeye başlıyor ve yüzlerece yeni parazit (tomite) oluşuyor, bu aşamada da paraziti öldürmek mümkün,
4. Trophont parçalanarak yüzlerce tomite'ı serbest bırakıyor, bu aşamada da paraziti öldürmek mümkün,
5. Akvaryum suyuna dağılan tomite'lar bulaşacak yeni bir canlı aramaya başlıyorlar. Ortalama 48 saat içerisinde (bu süre ortam şartlarına göre değişiklik gösterebiliyormuş) bulaşacak bir canlı bulamazsa kendiliğinden ölüyorlar.
Daha önce de belirttiğim gibi akvaryum suyunun ısıtılmasının sebebi paraziti üremesi için balıktan ayrılmaya teşvik etmek. Sıcaklığı normal sıcaklığın birkaç derece üstüne çıkardığınızda (mesala 24 dereceden 26-27 derecelere çıkardığınızda) parazit balığın vücudundan ayrılıp üremeye başlıyor, siz de bu aşamada onu ilaç tedavisi veya tuz banyosu yardımı ile öldürüyorsunuz. Sıcaklık ne kadar fazla olursa parazitin üremek için balığın vücudundan ayrılması da o kadar hızlı oluyor, 26-27 derecede bu süre yaklaşık 8 saat imiş. 30 derece ve üstündeki sıcaklıklarda parazitin üremesinin durduğu tespit edilmiş fakat bu sıcaklıklar balıklar ve bitkiler için de zaralı olabilecek sıcaklıklar. Balıktan ayrılan parazit bitkilere ve filtreye de yapışabildiği için balığı bir karantina tankına alıp orada tedavi etmemin pek sağlıklı bir yöntem olmadığını belirtiliyordu okuğum yabancı kaynaklı yazılarda. En sağlıklı yöntem tüm tankın tedavi edilmesi. En az 4 günlük bir süreç boyunca tedavinin devam ettirilmesi tavsiye ediliyor. Bu süreç sıcaklığa göre haftalar da alabiliyor. Yani 26-27 derece sıcaklıklarda ortalama tedavi süresi 4 gün iken , 15-16 derece sıcaklıkta haftalar sürebiliyor. Kaya tuzu paraziti öldüren etkenlerde bir, fakat bitkili tanklar için pek sağlıklı değil. Metilen mavisi, malakit yeşili ve formalin içeren dezenfektan ilaçlar tedavi için kullanılabiliyor. Ben Contra-Ichtyo kullanarak tedaviye başladım, fakat bu forumda piyasada ilacın çok fazla sahte versiyonunu olduğunu ve içlerindeki metilen mavisi oranının çok düşük olduğu için bir işe yaramadığını okuyunca başka bir ilaç aramaya başladım. Türkiye piyasasına yeni girmiş Ich-Out isimli bir ilaç var Microbe Lift firmasının ürettiği. İçinde belli oranlarda Metilen mavisi, malakit yeşili ve formalin var. İlacı kullanırken filtreyi kapatmaya gerek olmadığı ve ilacın normal bakteriyel döngüye bir zararı olmadığı yazıyor üstünde. Yalnız bazı omurgaszılar için (karides salyangoz v.b.) zararlı olabileceği belirtiliyor. 5 gündür ilacı üstünde yazdığı şekilde kullanıyorum, balıklarımda allaha şükür görünür bir beyaz benek belirtisi kalmadı. 3-4 tane karidesim öldü bu süreçte fakat yaşamaya devam eden karidesler de var (Tankımda, amano , sakura, mavi melek ve kaplan karidesler var). Bu yüzden ilaç yüzünden mi öldüler, başka bir sebepten mi emin olamıyorum. Ayrıca tankımdaki katil salyangozlar ve birkaç adi salyangoz da yaşamaya devam ediyor.
Hangi ilacı kullanırsanız kullanın önemli olan sıcaklığı arttırarak paraziti balığı vücudundan ayırmak ve ilacı üzerine yazıldığı şekilde kullanmak.
Tabi her şeyden önemli olan balıkların yaşayabilmesi için sağlıklı bir ortam oluşturabilmek.

[EDIT]AEfe,2016-02-03 15:45:02[/EDIT]

Beğenenler: [T]176810,Kromatit[/T][T]186507,mperk[/T]
Teşekkür Edenler: [T]176810,Kromatit[/T][T]186507,mperk[/T]
+1: [T]186507,mperk[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

KromatitÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 14/08/2015
İl: Istanbul
Mesaj: 6627
KromatitÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 03 Şubat 2016 17:10
[QUOTE=AEfe]Yaklaşık bir hafta önce benim balıklarımda da beyaz benek hastalığı başladı. Yeni aldığım balıklardan şüpheleniyorum, çünkü ilk onlarda başladı. Biri dışında hepsi öldü zaten (kurtulan hastalığı akvaryuma bulaştıran balık oldu). Akvaryumumdaki balıklardan da 5 tanesi öldü. Toplam 10 balık kaybettim. Çok lanet bir hastalık ve tedavisi forumlarda anlatıldığı kadar kolay değil. Tuz banyosu yaptır, sıcaklığı arttır, akvaryumu karart, filtreyi kapat, akvaryuma oksijen ver, CO2’ yi kapat, şu ilacı kullan v.b. Bu yazılanların hepsi tedavi için yapılması gereken şeyler fakat sebebini bilmeden yapmanın bir anlamı yok, çünkü istenmeyen sonuçlar doğurabilir. Örnek olarak; tanka oksijen takviyesi yapılması gerekiyor çünkü su sıcaklığı arttıkça oksijenin suyun içinde çözünmesi zorlaştığından sudaki oksijen miktarı azalıyor. Yabancı bir sitede okuduğum yazıda hastalığı tedavi edebilmek için önce yaşam döngüsünü anlamak lazım diyordu ki gereçekten doğru bir tespit. Hastalığa sebep olan Ichthyophthirius multifiliis adlı bir tek hücreli bir parazit, yurtdışında hastalığa ich hastalığı diyorlar. Akvaryumunuza aldığınız yeni balıklar, almış olduğunuz yeni bitkiler, yani dışarıdan akvaryumunuza eklediğiniz herhangi bir şey ile bulaşabiliyor. Sağlıklı balıkların olduğu bir akvaryumda da bu parazit olabilir. İyi haber ortalama 48 saat içerisinde bir canlıya bulaşamaz ise ölüyor olması. Balıklara bulaşması ise şöyle oluyor. Balık herhangi bir sebep ile strese girmiş ise bağışıklık sistemi zayıflıyor ve bu durumda parazit balığın üstüne tutunarak mukoza tabakasının altına ulaşıp balığın kanını emmeye başlıyor. Beyaz beneklerin oluşumu ise hastalığın ilerleyen aşamalarında şu şekilde oluyor. Aslında parazit gözle görülemeyecek kadar ufak, fakat birden fazla parazit mukozanının zayıfladığı noktalarda toplandığı için beyaz benekler gibi görünüyorlar. Bu yüzden hastalığın ilk ilk aşamalarında balığınızın hasta olduğunu anlamanız kolay değil. İştahsızlık, ani ürkeklik, kaçıp saklanma, dekorlara, bitkilere sürtünme v.b gibi belirtiler erken dönem belirtileri, fakat iştahsızlık dışındaki belirtiler çoğu balık için normal (kaçıp saklanma, ürkeklik v.b.) davranışlar olduğundan başlangıçta anlaşılması güç. Benekler ise hastalık ilerlediğinde oluşuyor. Paraziti balığın üzerinde iken öldürmek mümkün değil çünkü balığın üzerinde iken balığın mukozası parazitin yarattığı tahrişi tedavi edebilmek için o bölgede koruyucu bir tabaka oluşturuyor ve parazit bu tabakanın altında istediği gibi haraket ederek balığa zarar veriyor. Tedaviyi zorlaştıran balığın kendini tedavi etmek için yarattığı bu tabakaya hiç bir ilacın nüfuz edemiyor olması. Bu yüzden paraziti balığın vücudundan ayrılmaya teşvik etmek gerekiyor. Akvaryum suyunun sıcaklığının arttırılmasının sebebi bu. Parazitin hayat döngüsü 5 aşamadan oluşuyor ve 3 farklı evresi var, Trophozoites, Trophont, tomites.
1. Trophozoites evresi balığın üstüne yapıştığı evre ve bu süreçte öldürmek mümkün değil.
2. Trophont evresi uygun şartlar bulan Trophozoites evresindeki parazitin üremek için balıktan ayrıldığı süreç, bu aşamada ilaçlar veya tuzlu su banyosu yardımı ile paraziti öldürmek mümkün, balığın vücudundan ayrılan parazit akvaryumun tabanına çöküyor.
3. Trophont evresindeki parazit üremek için bölünmeye başlıyor ve yüzlerece yeni parazit (tomite) oluşuyor, bu aşamada da paraziti öldürmek mümkün,
4. Trophont parçalanarak yüzlerce tomite'ı serbest bırakıyor, bu aşamada da paraziti öldürmek mümkün,
5. Akvaryum suyuna dağılan tomite'lar bulaşacak yeni bir canlı aramaya başlıyorlar. Ortalama 48 saat içerisinde (bu süre ortam şartlarına göre değişiklik gösterebiliyormuş) bulaşacak bir canlı bulamazsa kendiliğinden ölüyorlar.
Daha önce de belirttiğim gibi akvaryum suyunun ısıtılmasının sebebi paraziti üremesi için balıktan ayrılmaya teşvik etmek. Sıcaklığı normal sıcaklığın birkaç derece üstüne çıkardığınızda (mesala 24 dereceden 26-27 derecelere çıkardığınızda) parazit balığın vücudundan ayrılıp üremeye başlıyor, siz de bu aşamada onu ilaç tedavisi veya tuz banyosu yardımı ile öldürüyorsunuz. Sıcaklık ne kadar fazla olursa parazitin üremek için balığın vücudundan ayrılması da o kadar hızlı oluyor, 26-27 derecede bu süre yaklaşık 8 saat imiş. 30 derece ve üstündeki sıcaklıklarda parazitin üremesinin durduğu tespit edilmiş fakat bu sıcaklıklar balıklar ve bitkiler için de zaralı olabilecek sıcaklıklar. Balıktan ayrılan parazit bitkilere ve filtreye de yapışabildiği için balığı bir karantina tankına alıp orada tedavi etmemin pek sağlıklı bir yöntem olmadığını belirtiliyordu okuğum yabancı kaynaklı yazılarda. En sağlıklı yöntem tüm tankın tedavi edilmesi. En az 4 günlük bir süreç boyunca tedavinin devam ettirilmesi tavsiye ediliyor. Bu süreç sıcaklığa göre haftalar da alabiliyor. Yani 26-27 derece sıcaklıklarda ortalama tedavi süresi 4 gün iken , 15-16 derece sıcaklıkta haftalar sürebiliyor. Kaya tuzu paraziti öldüren etkenlerde bir, fakat bitkili tanklar için pek sağlıklı değil. Metilen mavisi, malakit yeşili ve formalin içeren dezenfektan ilaçlar tedavi için kullanılabiliyor. Ben Contra-Ichtyo kullanarak tedaviye başladım, fakat bu forumda piyasada ilacın çok fazla sahte versiyonunu olduğunu ve içlerindeki metilen mavisi oranının çok düşük olduğu için bir işe yaramadığını okuyunca başka bir ilaç aramaya başladım. Türkiye piyasasına yeni girmiş Ich-Out isimli bir ilaç var Microbe Lift firmasının ürettiği. İçinde belli oranlarda Metilen mavisi, malakit yeşili ve formalin var. İlacı kullanırken filtreyi kapatmaya gerek olmadığı ve ilacın normal bakteriyel döngüye bir zararı olmadığı yazıyor üstünde. Yalnız bazı omurgaszılar için (karides salyangoz v.b.) zararlı olabileceği belirtiliyor. 5 gündür ilacı üstünde yazdığı şekilde kullanıyorum, balıklarımda allaha şükür görünür bir beyaz benek belirtisi kalmadı. 3-4 tane karidesim öldü bu süreçte fakat yaşamaya devam eden karidesler de var (Tankımda, amano , sakura, mavi melek ve kaplan karidesler var). Bu yüzden ilaç yüzünden mi öldüler, başka bir sebepten mi emin olamıyorum. Ayrıca tankımdaki katil salyangozlar ve birkaç adi salyangoz da yaşamaya devam ediyor.
Hangi ilacı kullanırsanız kullanın önemli olan sıcaklığı arttırarak paraziti balığı vücudundan ayırmak ve ilacı üzerine yazıldığı şekilde kullanmak.
Tabi her şeyden önemli olan balıkların yaşayabilmesi için sağlıklı bir ortam oluşturabilmek.

[/QUOTE]
Detaylı bir yazı hazırlamışsınız teşekkürler ama metilen mavisi, malakit yeşili ve formalin içeren bir karışımın normal bakteri döngüsüne zarar vermemesi pek olası gelmiyor. Bunlar antiseptik/dezenfektan özellikteki zehirli bileşikler. Hücresel bazda etki ediyorlar yaşayan her şeyi zehirlemeleri lazım.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

AEfeÇevrim Dışı

[B]15113,3[/B]
Kayıt: 22/12/2015
İl: Kocaeli
Mesaj: 429
AEfeÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 03 Şubat 2016 18:13
[QUOTE=Kromatit]
Detaylı bir yazı hazırlamışsınız teşekkürler ama metilen mavisi, malakit yeşili ve formalin içeren bir karışımın normal bakteri döngüsüne zarar vermemesi pek olası gelmiyor. Bunlar antiseptik/dezenfektan özellikteki zehirli bileşikler. Hücresel bazda etki ediyorlar yaşayan her şeyi zehirlemeleri lazım.[/QUOTE]

Bu kimyasalların bakteri döngüsüne zararlı olduğunu ben de pek çok forumda okudum. Fakat ilaç ile ilgili yaptığım araştırmalarda akvaryumdaki bakteri döngüsüne katkı sağlayan bakterilerin bu tür ilaçlara karşı bağışıklık geliştirdiği yazıyordu, ne kadar doğru bilmiyorum. Ben beş gündür ilacı üzerinde yazdığı şekilde kullanıyorum. İlacı vermeden önce %25 su değişimi yap, akvaryumun litresine göre hesapladığın miktarda ilacı akvaryuma ekle (hasapladığım miktarı herhagi bir ölçü hatası olmasın diye şırınga ile veriyorum). Filtreyi , ışıkları ve CO2' yi kapatmıyorum. Tedbir olsun diye çalıştırmadan önce filtreye bir miktar Denitrol ekliyorum. Bakteri döngüsü ile ilgili bir problem gözlemlemedim şimdiye kadar (Denitrol eklediğim için olabilir). Perşembe sabahı da son kez verip tedaviyi sonlandıracağım. İlacı üreten Amerika' dan bir kimya firması. Havuz balıkları ve akvaryum balıkları için çeşitli kimyasallar üretiyorlar, su düzenleyiciler, ilaçlar, bakteri kültürleri v.b. Anladığım kadarıyla ilaç yeni bir ilaç çünkü yurtdışı sitelerde de hakkında çok fazla yoruma rastlamadım, olanlar yorumlar da olumlu yönde.
İlaç kullanımı her şekilde riskli ama bazen yapacak bir şey kalmıyor.

[EDIT]AEfe,2016-02-03 18:15:05[/EDIT]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

CbciÇevrim Dışı

Kayıt: 08/01/2015
İl: Istanbul
Mesaj: 2012
CbciÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 03 Şubat 2016 18:36
Bu dönemlerde havaların soğuması nedeniyle sık görülen bir durum beyaz benek .

Bunları uygularsanız büyük bir ihtimal balık düzelecektir ;
Vaktiniz varsa burada ki bütün beyaz benek konularını okuyunuz http://www.akvaryum.com/Forum/tedavi_edilebilmis_baliklar_ve_tedavi_yontemleri_k785798.asp isterseniz bütün konulara bir göz gezdirmek size daha çok bilgi sağlar. Ben yine de tedaviyi yazayım ; İlk önce metilen mavisiyle ( misal ; contra ichtyo ) 3 gün boyunca tedavi ediniz ( kullanım kulavuzu yazar ilaçta ) . Isıyı kademeli olarak 29 30 yapınız ve tedavi süresi boyunca ısı böyle kalsın ve filtreyi de süngersiz çalıştırın , hava motoru da çalışsın . Diyelim 3 günün sonunda geçmedi 4 5 gün sürdürebilirsiniz tedaviyi. Tedavi bitiminde bir defaya mahsus % 40 50 su değişimi yapılabilir (klorsuz olmak kaydıyla ve akvaryum ısısıyla eşit ya da yakın olan sıcaklıkta ) . Ve genel nedeni de ani ve büyük ısı değişimidir misal ; akvaryuma su değişimi yapıyorsunuz akvaryum 28 derece eklenen su ise 18 19 civarı böyle asla yapmayınız gerekirse ketılda ya da başka bir yerde suyu ılıştırıp eklenecek suya dökünüz ve öyle akvaryuma dökünüz. Bu arada tedavi bitiminde ısıyı kademeli olarak eski haline döndürebilirsiniz .

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir