Tropheus hakkında


ZiyaretçiÇevrim Dışı

Ziyaretçi
Kayıt: 01/01/2003
Mesaj: 0
ZiyaretçiÇevrim Dışı
Ziyaretçi
Gönderim Zamanı: 15 Nisan 2007 18:24
SU KİMYASI

Tropheus'ların yaşadıkları Tanganyika gölü yapısı gereği Malawi ve Viktorya gölüne göre daha alkali(sert) su yapısı istemektedir. Tanganyika gölünün değerlerine göz atacak olursak,

pH : 8,5 - 9,4
kH : 12 - 18
gH : 7 - 11
suyun iletkenliği: 600mS
ısı: 25-28 derece yüzeyde, derinlerde ise 3 derece daha az olabiliyor.

Suyun genel analizi:
mgr/lt Element Formül
%
144
Magnezyum Karbonat MgCO3 37'2
125
Sodyum bikarbonat Na2CO3
32'3
59
Potasyum klorid KCl
15'2
30
Kalsiyum karbonat CaCO3
7'7
13'5
Sodyum Silikat
Na2SiO3
3'5
5
Aluminyum Sülfat Al2(SO4)3+18 H2O
1'3
4
Lityum Karbonat Li2CO3
1
4 Potasyum Sülfat K2SO4
1
1 Sodyum Sülfat Na2SO4
0'3
0'5 Potasyum Nitrat KNO3
0'1
0'5 Demir Klorür FeCl3+6 H2O
0'1
0'4 TriSodyum Fosfat Na3PO4+12 H2O
0'1
Bu su kimyasını oluşturmak Tropheus'ların sağlıklı bir şekilde yaşamasını ve üremelerini sağlayacaktır. Eğer pH değeri 7.5 nin altına iner ise Tropheus'larınızın hastalanması kolaylaşır, üremeleri imkansız hale gelir ve bir süre sonra stresse girerek bloat'a yakalanması söz konusu olur. pH 6.5 indiğinde ise kısa bir sürede ölmelerine yol açmaktadır. Suyunuz asidik bir yapıda ise değeri yavaş yavaş pH 8.0 ve üzerine çıkarmalısınız. Bunu yapmak için tuz kullanmanız gerekmektedir bu tuzlar sofra tuzu değildir, ekleyeceğiniz tuza basit bir örnek vermek gerekirse deniz akvaryumlarında kullanılan tuzlar bile kullananılabilir ama bunu yapar iken tuzu akvaryuma eklemeden önce eritip daha sonra akvaryuma eklemek. Ekleyeceğiniz tuz miktarı suyun iletkenliğne göre değişir. Deniz tuzu kullandığınızda pH'ın 8.3 çıkmasını sağlayacaktır bu da Tropheus'lar için yeterli olacaktır. Suyun çok tuzlu olmamasına dikkat etmeniz gerekiyor. Suyunuz asidik ise sadece tuz ekleyin, yada suyunuz sert ama yeterli pH derecesinde değil ise Sodyum bikarbonat (Na/NaHCO) ekleyin. Sorun yaşamamak için pH'ı 9.5 üzerine çıkarmayın.

Kendi akvaryumunda kullandığım malzemeler ve uygulama ile örnek verebilirim; öncelikle çeşmeden doldurulmuş dinlenme tankımda 1 hafta suyu bekletmek, tabi suyu ilk doldurduğumda kloramin,klor icin ve balıkların mukozasını koruması amacı ile Tetra AquaSafe veya Seachem'in Prime isimli ürünleri ile Seachem'in Tanganyika Buffer ve Cichlid Lake Salt ürünlerini kullanmak. Genelde değiştirilen su miktarına göre kullanmak gerekiyor, üzerinde yazan prosedüre göre; Tanganyika Buffer'ı her 40lt icin bir çay kaşığı, Cichlid Lake Salt ise her 40lt icin dört çay kaşığı kullanmak gerekiyor. Bu uygulamaya göre çeşmeden akan suyun pH'ı genelde 7,2-7,4 arasında olduğundan 100lt göre Tanganyika Buffer'dan 3 çay kaşığı, Cichlid Lake Salt'dan ise 10 çay kaşığı kullandığımda pH 24 saat sonra 8,2-8,4 arasına çıkıyor. Gözlemlerime göre kullandığım Tanganyika Buffer'ı dinlenme tankına her 2 çay kaşığı eklediğimde pH'ın 0,1 oranında artırdığını tespit ettim. Ana tankımda pH 8,8 olduğundan, 24 saatte bir ekleme yaparak su değişimde kullanacağım tankın pH 8,8değerinine çıkmasını sağlıyorum. kH oranı için ise ölçüm yaptığımdaki değere göre Cichlid Lake Salt'tan 2-4 çay kaşığı arası ekliyorum ve kH değerini 16 eşitliyorum. Standart olarak her pazar günü %20 su değişimi yapıyorum. Genelde su değişimden önce yapılan nitrat testi 20 ppm değer gösterirken su değişiminden sonra bu değer 10ppm'e düşüyor.

Genel çerçevede benim yaptığım uygulama buffer ve tuz açısından maliyeti biraz yüksek bir uygulama sayılabilir eğer ürünleri yurtdışından alma imkanı var ise buradaki rakamlarda daha ucuza mal olabiliyor. Tanganyika balıklarını yetiştirip Tanganyika gölünün su değerlerini yakalamk istiyorsanız buffer ve salt isimli ürünleri kesinlikle tavsiye ederim.

Tuz olarak kimyacılarda satılan özellikle MERCK isimli firmanın ürünlerini kullanabilirsiniz, firma ismi vermemin temel sebebi markasız olarak satılan kimyasalların katkı maddeli olması bu da akvaryum canlıları için tehlikeli veya gerekli elementleri tam anlamı ile sağlayamamasına yol açabiliyor. Örnek vermek gerekirse S.Kızılkanat arkadaşımın bir kimya profesörü ile yaptığı söyleşide kalsiyumların arsenik ile seyreltildiğinin belirtilmesi, ayrıca açıkta satılan kimyasalların kilosu 1-2 milyon arasında değişirken Merck'in ürünleri bunların yaklaşık 20-25 katı daha pahalıya satılıyor. Tüm bunlar markalı kimyasaların seçilmesine veya benim yaptığım gibi özel hazırlanmış buffer ve tuz kullanmak gerekliliğini ortaya koyuyor. Kullanılacak kimyasalları kısaca sıralar isek; Sodyum Bikarbonat, Potasyum klorur, Magnezyum Karbonat, Kalsiyum Karbonat olarak sıralanabilir. Markalı kimyasal alsanız bile kullanılancak oranlar ve adet fazla olduğu için maliyet ve kullanım sırasındaki hassasiyeti de göz önüne alarak karar vermeniz balıklarınızın sağlığı açısından dikkat edilecek önemli bir nokta, çok dikkatli kullanmak gerekiyor aksi takdirde balıkları kaybetme ihtimaliniz çok yüksek, kullanım oranlarını öğrenmek icin aşağıdaki linklere göz atabilirsiniz. Bu konudaki düşüncem; Seachem veya başka markaların buffer ve tanganyika tuzlarını kullanmak daha güvenli ve kolay bir uygulama.

 

 
Tanganyikai Buffer Cichlid Lake Salt
AKVARYUM ve DİZAYN

Tropheus'lar için akvaryum seçimini planlı bir şekilde yapmalısınız. Öncelikle hangi türü veya türleri besleyeceğinize karar vermelisiniz, genelde yavru almayı düşünüyorsanız tek tür Tropheus seçmeniz balıkların sağlığı, davranışı ve üremeleri açısından doğru olacaktır.

Akvaryum Tipi

Tür olarak bakıldığı zaman diğer Cichlidlerden boy olarak daha kısa ortalamaya(10-13cm) sahip bir tür olmasına rağmen diğer balıklardan daha yüksek hacimli akvaryumlar ister. Tropheus'lar hızlı hareket ettikleri için geniş yüzme alanlarına ihtiyaç duyarlar bu yüzden seçeceğiniz akvaryumun boyu ve genişliği mümkün olduğu kadar büyük olmalı. Balıkları akvaryuma yerleştirdikten sonra geniş bir akvaryum seçmenizin ne kadar isabetli olduğunu seyrederken anlayacaksınız. Örnek vermek gerekirse 10 balıktan oluşan bir koloni kurmak istediğinizde seçeceğiniz akvaryum min:300lt, boy olarakta 120cm den aşağı olmamalı. Boyut olarak(boy x genişlik x yükseklik); 125x60x50, 130x60x50, 140x60x50, 150x65x50, 180x65x50 ölçülerinde hazır veya ısmarlama yaptırabilirsiniz. Önemli bir nokta Tropheus'lar için akvaryumun yüksek olması yerine alçak ve geniş seçmeniz yosunlaşma için uygun ortam hazırlayacaktır. Tabi tür sayısını T.Moorii ve Sp. Black gibi 2 tür seçtiğinizde ya akvaryumun boyunu büyüteceksiniz ya da balık sayısını azaltacaksınız aksi takdirde balık kayıpları olacaktır. Çünkü balıkları satın alırken ülkemizde erkek/dişi(1/3-4) seçme şansı olmadığı için erkek sayısı genelde yüksek olmaktadır. Özellikle Singapur ve Çekoslavakya'dan gelen balıkların büyük çoğunluğu erkek'tir ve bu yüzden erkekler dominatlık için veya dişiler yüzünden kavga edeceklerinden sorun yaşama ihtimaliniz yüksek olur. Ayrıca türlerden biri diğerine baskın geleceği için 2. türden yavru alma yüzdeniz çok düşecektir belki de her iki türden de yavru alma şansınız olmayacaktır. Seçtiğiniz akvaryumun tip olarak taşma sistemi olarak tabir edilen yapıda olması tavsiye edilir, sebebine gelince Tropheus'lar O2 açısından zengin su ister, taşma olarak imal edilen akvaryumlar sadece O2 zenginliği dışından ısıtma, filtrasyon, hava taşı gibi malzemelerin akvaryum içinde olmaması sayesinde akvaryumun içinin görsel açıdan doğal olmasını sağlar. Taşma sistemine şekil-1'de örnek olarak verilen şemada su mekanik ve biyolojik olarak bir çok katmandan geçerek filtre edildiğinden ve suyun hava ile daha çok temas etmesinden dolayı O2 zenginliği yüksek oranda olmaktadır. O2 o kadar yüksek olmaktadır ki bitki dahi yetişmeyebilir.

Balık ekleme yapar iken, suyu değiştirin, dekorasyonu, değiştirin, yeni mekana uyum sağladıktan sonra yemleme yapın.

İdeal Tropheus Akvaryumu: 150cmx60cmx50cm-10mm cam, 4 adet 120cm lık floresan(önden arkaya grolux, daylight, softwhite, daylight ve günde 14 saat), background için açık mavi renk, ısı 27C, dış filtrenin yükünü azaltmak için 2. bir dış filtre.

Balık sayısı en az 10adet olmalı, 3cm'den ufak olmayacak, 4-5cm olanlar tercih edilmeli (bu boyda iken henüz gerçek renkleri çıkmamıştır), yetişkinler için 1cm ye 10LT su hacmi olmalı, vahşi almayın, yakın varyasyon almayın, balıkların hepsi aynı anda konmalı, tek yerden alın hastalık riski azalır, dış parazit ve mantar kolay etkilemez(eğer balık bir pulunu kaybetmiş veya ısırma hariç),

Not: Taşların yeşillenmemesi tuzlu sıcak suda bir süre tutmak gerekir.

     Ayrıca Alt Sistem örneklerine gözatmanızı tavsiye ederim.

Filtre Tipi

Eğer şekil-2 gibi standart bir akvaryum kullanıyor iseniz filtrelerinizin saatteki su sirkülasyonu toplam su hacminizin 3 katı suyun sirkilasyonu yapabilmesi gerekmektedir. 300lt akvaryum icin 1 adet Eheim 2228/2229/2217 kullanmak yerine 1 adet Eheim2227 wet/dry, 1 adet Eheim2215 kullanmak daha isabetli olacaktır. 2 filtre kullanmanın bir avantajıda filtrelere bakım yaptığınızda veya substratın bir kısmını yenilediğinizde biyolojik dengenin bozulmasını engelleyecektir. Kullandığınız filtrelerin Wet/Dry olarak ifade edilen ıslak/kuru olanlarını kullanmak maliyeti artıran fakat amonyak-nitrit-nitrat döngüsünü hızlandıran bir yapıya sahip olması düzenli su değişikliği yapıldığında herhangi bir sorun olmadan filtrasyonun devamlılığını sağlayacaktır. Wet/Dry filtre kullanılan akvaryumlarda bitki yetiştirmede sorun yaşanabilir aynı taşma sistemlerinde olduğu gibi yüksek oranda suya O2 katacağı için bitkilerin ihtiyacı olan CO2 yeterli miktarda suda bulunmayacaktır. Fakat diğer filtrelere nazaran nitratı daha hızlı nitrat çevirdikleri içinde bitkiler için bir besin kaynağı olacağınada dikkat etmek gerekir.

Not: Kırmızı yosun oluşur ise filtre bakımsız olmasından veya su dengesizliğinden oluyordur.


Isıtma

Isıtma için seçilecek iki yöntem vardır; termostatlı ısıtıcı kullanmak veya tabandan ısıtma yapmak. 1LT=1 watt olarak hesaplarsak 300LT için 1x300 veya 2x150watt lık kullanmak isabetli olur. Taban ısıtma kullanıldığı taktirde sıcak suyun soğuk su ile daha hızlı bir şekilde karışarak, su sıcaklığının daha değişmez(sabit) olduğunu söyleyebiliriz. Standart ısıcı kullandığımızda sıcak ve soğuk suyun daha yavaş bir şekilde karışması ve su yüzeyine yakın bir katmanda daima soğuk suyun bulunması dezavantaj olarak söylenebilir. Isıyı 25-27 derece arasında ayarlayabilirsiniz. 30 Derece ve üstü Tropheus'lar için sakıncalı olacaktır. Labio, pleco, lepistes gibi balıklarım 35 derecede yaşadığını 2001 yazında görmüştüm fakat Tropheus'ların 33-35 derece arasında öldüklerini internetteki kaynaklarda gördüm.


Standart Isıtıcı ile

Tabandan Isıtma ile
Zemin ve Dekorasyon Malzemesi

Zeminde kullanacağınız maddelerin zamanla suyun pH'ı yükseltebilecek olan mercan kırığı, midye kırığını seçmek ideal olacaktır. Mercan kırığı çeşitli boylarda olabilmektedir eğer yavruların saklanması için ve sifonlama yaparken daha kolay zemini temizlemek isterseniz iri taneli mercan kırığı seçebilirsiniz. Önemli bir nokta seçtiğiniz mercan kırığının aşağıdaki resimlerdeki gibi kenarları törpülenmiş olması iyi olacaktır, balığınız keskin kenarlı parçacıkları ağzına aldığında, ağızda yaraların oluşmasına yol açabilmektedir.

     


Kayaları ise delikli olarak ifade edilen, Antalya'dan gelen kayalardan şeçmeniz isabetli olur veya aşağıdaki gibi çeşitli özel olarak yapılmış kayalarıda kullanarak mağaralar,geçitler,holler veya saklanma noktaları yapmak hamile dişilerin, yavruların veya dayak yemiş balıklar için birer sığınak olacaktır. Tropheus'ları akvaryuma salmadan önce tankın içini şekil-3 de gösterdiği gibi veya benzer bir ortam hazırlayarak dizayn etmeniz erkeklerin veya türlerin bölge sahiplenmesinine faydası olacaktır. Kayaları yerleştirirken oluşturacağınız bölgeler veya kaya gruplarını sağlam bir şekilde sabitlemek için gerekirse silikon ile kayaları yapıştırabilirsiniz (şekil-4).

   

(Şekil-4)

Bitkilendirme

Eğer bitkilendirmeyi düşünüyorsanız en uygun bitkiler; Vallisneria Spiralis türleri, Anubias türleri, Cryptocoryne balansae, C. Usteriana, C. Wendtii, Microsorum Pteropus, Echinodorus Osiris, E. Horizontalis, Bolbitis Heudelotti, Ceratopteris Thalictroides ve Nymphaea Lotus gibi bitkileri kullanabilirsiniz, diğer tip bitkileri yetiştirmek iki nedenden dolayı zordur:

- Suyun pH'ın 8.5 - 9.4 yüksek olması.

- Tropheus'ların bitkileri menulerine dahil etmeleri.

 

CİNSİYET

Tropheus'larda cinsiyet ayrımı çok zordur özelikle yetişkin olana kadar. Cinsiyetler arasında sexual dimorphism' e uğramamış ender türlerden olduğu kısmen doğrudur. Cinsiyetleri ayırt etmeye yarayan bir kaç ince nokta var fakat çıplak göz ile kesin ayırt etmek zordur. çözüm için mücevher uzmanlarını kullandığı gözlük veya bu iş için yapılmış özel gözlükleri kullanarak, üreme organlarından cinsiyetin ayırt edilmesi en sağlık ve kesin yöntemdir.

Sexual Dimorphism; olmadığı söylense bile bir kaç istina dışında kaideyi bozmaz. Örnek vermek gerekirse Tropheus polli (Wimple Moorii veya Flag Moorii) cinsiyetler arasında açık farklılıklar gösterir. Erkekler gümüşi mavi renkler sergilerken dişi ve yavrular mavi zemin üzerinde gri çizgiler sergiler.

Venting; Gerçekten güvenir yollardan birisidir cinsiyet ayırt etmede, üreme organlarının incelenmesi cinsiyet hakkından kesinlik kazandırır. Bu uygulama eğer bir koloni oluşturup üretim yapılması düşünülüyor ise genç yaşta bu ayrımı yapmak isabetli olur. Aşağıdaki gözlük ve büyüteç türlerini kullanarak resimlerde olduğu gibi ayrımı netleştirme şansımız olur.

                                                                                                    
Erkek Dişi Erkek Dişi

Fiziksel Görünüş; Tropheus'larda tecrübeniz artıkça cinsiyet ayrımı daha daha netleşecektir. Fakat fiziksel görünüşe bakmak kesinlikle %100 çözüm değildir.

- Kafa şekillerindeki farklılıklar, erkekler dişilere göre kalkık burna sahipken, dişiler daha yuvarlak, eğimli alt çene ve burun yapısına sahiptir. Üst soldaki resmi örnek verebiliriz.

- Keskin(koyu) renkler, erkekler özellikle cinsel olgunluğa eriştiklerinde gerçek renklerini sergilemeye başlarlar. Dişiler ve yavrular ise daha yumuşak(açık) renkler sahip olup bunu uzun süre devam ettirirler.

- Daha büyük boy, erkekler dişilere nazaran hızlı gelişip, gövde olarak daha iri olup ve yaş ilerledikçe uzun bir gövdeye sahip olurlar. Dişiler ise daha düzgün hatlara sahip olup erkeklerden ufaktır.

- Erkeklerin karın yüzgeçleri kısık olduklarında anal yüzgeçinin başlangıç noktasını 1-2mm gibi geçer iken bu dişilerde anal yüzgeçin başladığı yerde kalıyor veya anal yüzeçe 1-2mm uzak mesafede kalıyor.

Erkek Tropheus'lara baktığımızda dişi balığa göre daha hızlı bir gelişim gösteriyorlar, renkler daha çabuk ortaya çıkıyor, karın yüzgeçleri daha uzun, erkek balıklar üremede ilk adımı atanlar olurken, cinsiyeti ayırmada üreme organlarına büyüyeç ile bakmak kaydı ile de bu fark anlaşılabiliyor.

Dişilerde üreme organı ile anüs arasındaki mesafe daha uzun ve üreme organı anüsten büyük, dişilerin üreme organı erkeğe nazaran daha şişkin vaziyette görünür.

Ref:

http://cichlidae.com/tropheus/docs/sex.html

http://www.fishhead.com/articles/ventsex.htm

ÜREME

Biraz zordur arkadaşlar, sabırlı olup emek harcadıktan sonra rahat bir şekilde yavru alma imkanınız olacaktır. Tropheus bakmanın ve üretebilmenin en zor noktası beslenmelerine gösterilen özendir. Bu vejeteryenlere verilecek en güvenli yem Spirulina içeren pul yemlerdir. Bu yemde hiçbir şekilde sıcakkanlı hayvanlardan elde edilen bir madde bulunmamalıdır. Eğer iyi kalite birkaç yem seçilirse bu balıkları üreme kondisyonuna getirmek zor olmayacaktır.


Tropheus üretimi çeşitli nedenlerden dolayı zordur, öncelikle erkekler günün her dakikası çifleşmek isterler, dişilerle sık sık çifleşir ve çifleşmeye hazır olmayan dişileri kovalarlar, dişiler üreme kondisyonuna getirmek malesef zor olmakla birlikte sadece uygun yem gereklidir.

Üretmeyi düşündüğünüz Tropheus'u tek tür olarak seçmeniz başarılı bir üretimde önemli rol oynayacaktır. Kendi akvaryumumda 5 erkek / 8 dişi T. moorii Red Kachese bulunuyor ama dişi sayısını 2 katına çıkarmak daha verimli olacaktır. Türe karar verdikten sonra min.300lt bir akvaryuma ideal dişi erkek oranı 1/3-5 olarak balıkları yerleştirmelisiniz. Üstad Ad Konings ideal üreme tankında 2/18 oranında olmasını tavsiye ediyor, diğer önemli bir noktada Ad Konnings'in tecrübelerinde" suyun kH sertliğin ve iletkenliğinin çok önemli olmadığını pH'ın daha önemli olduğunu ve bir üreme grubunun bulunduğu tankta pH'ın 8.5-9.4 arasında " olması gerektiğini söylüyor.

Tropheus dişileri ağızlarına ilk kez yumurta aldıklarında bir çok hobici bunu keyifle izlemişler ama aradan geçen 5-8 gün sonra yumurtaların olmadığı görmüşünüzdür. Bu konuda iki uzmanın farklı görüşleri var: Ad Konings göre " Kusturularak çıkartılan yavrular arasındaki dişiler tabiatın uygun kodunu almadığı için kolay yumurta tutamazlar(yutar veya tükürür). Bu dişilerin yavru tutmayı öğrenebilmesi için 6 kez çifleşmesi gerekir(Bu 6 çifleşme yaklaşık 9-12 ay sürer, hatta 18 aya kadar çıkabilir). Normal süre sonunda çıkan yavrular cinsel olgunluğa ulaştığında ilk yumurtlamadan itibaren yavru tutmayı öğrenirler."

Frank Schneidewind göre ise "genç dişilerin tecrübesi olmadığı için yumurtaları kaybettiği yönünde"

Üretim yapmayı düşünüyorsanız 1 erkek / 5 dişi, 1/10 veya 3/20 oranlarının profesyonel üreticilerin tercihi olduğunu unutmayın.

Üremeyi iki yöntem ile yapma imkanı var doğal yöntem ile üreme ve planlı üreme;

Doğal Yöntem; Senede 1-5 arasında türe göre yavru verebiliyorlar tabi yavru sayısı yüksek değil(max.20). Aslında dişi balık yaklaşık 10-30 arasında yumurta üretebiliyor fakat bunların hepsinin yaşatılması mümkün olmuyor. Yumurtalar sarımsı bir yapıda olup diğer pek çok balığın yumurtasından çok daha iri, örnek verirsek küçük bezelye taneleri kadar olabiliyor. Tabi yumurtaların bu kadar iri olmasının yanında dişi balıkların karın bölgeleride dar olduğu için yumurta sayısı bu yüzden sınırlı oluyor. Dişi karnında 10-30 yumurta üretebilirken bunları dökmeye başladığında bu sayı azalıyor, azalmanın sebebi ise yumurtayı ağzından düşürme, yutma veya döllenmeme.

Kuluçkada kalma süresi 30 günden fazla sürebiliyor. ilk yavrularım yaklaşık 27.-29. günler arasında anne tarafından salınmış idi. Kuluçka süresince dişiler çok küçük yem parçaları ile besleniyor. Dişi ağzında taşıdığı yavruları ilk kez saldığında yavrular ilk iş olarak dışkı salıyorlar, bu dişi ve yavrular eğer tek başlarına bir üreme akvaryumuna alınırsa annenin yavruları bu şekilde salıp tekrar topladığına şahit olabilirsiniz. Dişi balık ilk ve son günlere doğru ağzındaki yavruların yerleri değiştirerek havalandırmak için çok daha fazla çiğneme hareketi yapıyor. Dişilerin karında yumurta olduğunu anlamak için balığa önden baktığınızda karnındaki hafif şişlik daha net görülebilir. Doğal yöntemi kısaca şöyle özetleyebiliriz balıkların işine karışmamak fakat yüksek sayıda yavru alabilmek için efektif bir yöntem değil.

Genelde üreticiler doğal yöntem ile üremeyi bekleyip dişinin hamile kaldığını görünce dişiyi diğer bir tanka alıp yavruların hepsinin güvenli bir şekilde çıkmalarını sağlamak. Dişi balığı ana tanktan ayırdığınızda koloninin kabul etmeme ihtimaline karşı dişiyi yavruluğa (piyasada satılan yavruluklardan değil özel olarak kendinizin yapabileceği türden minumum 40x30(g)x20(y) ölçülerinde bir yavruluğa ) koyabilirsiniz böylece dişi tanktan ayrılmamış ve koloninin gözü önünde kalmış olacaktır. Doğumdan sonra dişinin ana tanka salınıp yavruların başka bir tanka alınması önerilmektedir. Ana tankta yavruları bırakmanın avantaj ve dezavantajları var. Avantajı, sağlıklı, güçlü, akıllı olanların hayatta kalması yani nesli devam ettirebilecek en sağlıklı döl yaşayacaktır. Dezavantajı ise yemlerini bulamama, korkma, diğer balıklara yem olma, ve su değişimlerinin küçük bir tanka göre sık olmaması nedeni ile 12 haftada 3-4cm ye çıkmaları mümkün olmayacaktır.

Yavrular günde min. 3 kez beslenmeli, imkan var ise 6 öğüne kadar çıkabilir.

Sabah-pul yem(bitki veya yosun özlü), Öğle-dondurulmuş yemler veya canlı olarak su piresi, artemia az, cyclops, Akşamları-spirulina verilebilir ve yavru tankında eğer hergün %50 su değişikliği yapılabilirse 10.-12. haftalarda 3-4cm ye kadar büyüyebiliyorlar.

Yavruların yanında ancisturus'ların olmasında bir sakınca yok, yavruların yemediği yemleri yiyerek faydalı olurlar. Yavruları ana tanka koymak için 3-4cm ye gelmelerini bekleyip bu boyda iken ana tanka eklemeli. Yavru iken bile büyükler gibi agresif hareketler sergiliyebiliyorlar fakat dekorasyon iyi yapıldığı taktirde bunun önüne geçebiliriz.

Planlı Üretim; Bazı üreticiler üreme olarak kusturmayı tercih ederler. Kusturma işleminden sonra balığın ağzı, solungaçları zarar görebiliyor ve balık bir süreliğine baygın hale gelebiliyor. Sırt yüzgeçlerine dikkat etmekte fayda var. Dişi balık eğer genç ise yavruları hemen verebiliyor, daha tecrübeli dişilerde ise önce balığa masaj yaparak sonra kusturmaya geçmek isabetli olacaktır, tecrübeli dişiler ağızlarındaki yavruyu genç dişiler gibi hemen vermeyebilirler. İlk hamileliği olan dişileri kusturmayın aksi halde tekrar ürememe durumları olabiliyor. Bu işte dikkat edilmesi gereken nokta dişi ilk yavrularını doğal yöntemler ile doğurması daha sonraki hamileliklerde kusturma işleminin tercih edilmesi ileride olabilecek ürememe durumlarını engelleyecektir. Kimi üreticiler balığın ağzındaki yavruların bir kısmını kusturup, bir kısımını da dişin ağzında bırakıp dişinin doğal yöntem ile yavruları salması beklenebilir fakat kusturulan yavrular sağlık yönünden bakıldığında daha hassas olurlar. Kusturulan yavrular sürekli hareket ettirilen bir ortamda olmaları gerekiyor. Kusturma en erken 5. günden sonra yapılmalı ki alınabilecek yumurta 20'ye kadar çıkabilsin. Kusturulan yavrular normal doğanlara göre daha yavaş büyüyorlar. Tabi bir de bu yavruların mantar olma ihtimalleri var, mantardan korunmak için ilaç kullanıp akvaryumun karanlıkta bırakılmasında iyi olur.

Dişiler ağızlarına aldıkları yumurtalardan çatlamamış olanları 5. - 7. günler arasında eleyerek bir kısmını yutmakta veya tükürmekte, 5. - 7. günde yapılacak kusturma ile daha fazla yumurta kurtarma imkanı olabilir. Kimi yumurtalar çeşitli(su da bazı tuzların eksik olmasından) şartlarından dolayı 7. - 10 günler arasında çatlayabiliyor.

Kusturulan yavrular kimi uzmanlara göre üreme davranışlarında farklılıklar gösterebiliyor kimilerine göre göstermiyor.

Tropheus'ların 10-12 yaşınlarına kadar üreyebildikleri gözlemlenmiştir. Balıklarda düzenli üreme 2. yaştan itibaren başlıyor. Daha erken üreyenlerde ise bu düzensiz bir şekilde gerçekleşiyor.

Ürememe Nedenleri:

- dişi ve erkek sayının uygun olmaması 10e/2d veya 12e/0d gibi

- balıkların çok genç veya yaşlı olması

- tek erkeğin olup onunda kısır olması,

- su kalitesinin kötü olması

- diğer balıklardan etkilenme

- akvaryum dekorasyonunun uygun olmaması

- yemlerin tek düze olması

T.sp.Black türlerinde çifleşilecek dişilerin çiftleşmeden 3 hafta öncesinden erkeğin bölgesine girmesine izin verilir. Ancak çifleşmenin hemen sonrasında dişi erkeğin bölgesini terk eder ve kayaların arasında saklanır. T.Duboisi dişileri çifleşme sonrası kendi bölgelerine dönerler. Ayrıca bazı T.Moorii ve sp.Red türlerinde erkeklerin bazı belirgin erkekleri bölgelerinden kovdukları ancak diğer erkekler ile ilgilenmedikleri görülmüştür. Bu da erkek ve dişinin çiftleşme öncesi bir bağ oluşturduğunu gösterir. Yanagisawa ve Nishida adlı araştırmacıların 1991 yılında yapmış oldukları araştırma raporunda dişilerin yumurtalıklarındaki oluşumların ancak dişi bir erkeğin koruması altında iken geliştiği belirtilmiştir.

Dişi balık, erkeğin kendine yaptığı yüzgeçleri kısıp titreme hareketinden dolayı kendini daha üstün halde hissetmesini sağlar ve erkek, yumurta dökecekleri alana doğru dişiyi sürükler. Dişiler titreme hareketini hiyerarşide yüksekte olanın (dominat) önünde yapar. Dişi ve Erkek balık çifleşmek için erkeğin bölgesinde uygun bir kaya ve çakıl zemini seçtikten sonra sıra ile birbirlerinin etraflarında dönerek titreme ve yan yatma hareketlerini yaparlar. Üreme esnasında birbirlerinin üreme organlarına, üremenin başlaması ve gerçekleşmesi için ağızları ile dokunurlar. Bu dokunuşlarda erkek dişinin yumurtayı rahat dökmesi için dişi ise ağzına aldığı yumurtaların döllenmesi için bu hareketleri yaparlar.

Dişi yumurtaları ağzında 22-40 gün arasında taşıyabilir fakat genelde 22.-29. günler arasında yavruları serbest bırakır. Tropheus dişileri yavruları kayaların aralarına saldıktan sonra yavrular ile bir daha ilgilenmiyorlar. Doğan yavru oranları genelde 1e/1 d veya %40/60 , %60/40 oranlarında olabiliyor. Üreme için ise en ideal oran 3erkek/10dişi. Akvaryumda 13 balığınızın var, oranı 3/10 ise 3 erkek kendi bölgelerini belirliyor ama içlerinden sadece biri Dominat oluyor. Eğer akvaryumda 1erkek/10dişi oranında olursa bunun riskleri mevcut erkek balığın ölmesi, kısır olması gibi sebeblerden üreme imkanı ortdadan kalkabilir eğer ki sonradan 1-2 erkek akvaryuma alınırsa dişiler gelen bu erkek balıklar ile sorun yaşanabilir. Bu yüzden erkek sayısı min. 2 olmalı

Tropheus'ların değerli, pahalı olmasına yol açan temel nedenler;

-dişi balıkların yaklaşık 22-40 gün süren kuluçkaları,

-dişilerin her 50-90 gün arasında tekrar yumurta vermeler,

-dişilerin karın yapılarının 10-30 arasında yumurta oluşumuna izin vermesi bunlarında max.20 tanesinin gelişmesi.

Dişi balıklarda gözlemlediğim ilginç bir nokta; dişi balık üreme kondisyonunu yakaladığında tankta erkek balık olmasa bile yumurta dökerek bunları ağzına alıyor, yumurtaların döllenmemiş olmasında dolayı 5. - 7. günler arasında çatlama gerçekleşmediği için dişi bunları elemine ederek ya yutuyor veya tükürüyor. 11. - 12. günlere kadar dişi verilen yemleri yememe direncini gösteriyor. Yavruların sarılarının bitiminden itibarende kayaların üzerindeki yosunları ve çok küçük ancak yavru balıkların ağzına sığabilecek boyuttaki yemleri yediğini gözlemledim, her yem verişte dişi 3-4 parça küçük yemi yiyordu, sanırım yavruların yemesi için yemleri topluyor çünkü diğer balıkların yediği daha büyük boyuttaki yemler ile kesinlikle ilgilenmiyor. Bu tespitimin Frank Schneidewind ve Ad Konings'in kitablarında da anlatıldığını dişinin kendisinin de yem yediğini gözlemlemişler.

Bu linkler işinize yarayacaktır:

http://www.petsforum.com/cichlidroom/articles/a045.html
http://www.petsforum.com/cichlidroom/tanks/t024.html
İkolaların Çiftleşmesi

Ref:

Tropheus Cichliden - Frank Scneidewind

Tropheus - Hans Joachim Herrmann

The Tanganyika Cichlid Aquarium - Georg Zurlo

Lake Tanganyikan Cichlids - Mark Phillip Smith

Tanganyika Cichlids in Their Natural Habitat - Ad Konnigs

Back to The Nature - Ad Konnigs

African Cichlids of Lake Tanganyika - TFH

BESLENME

Bitkisel ve Spirulina ağırlıklı Yemler Verilmeli;

Beslenme tarzı olarak HERBIVOROUS(otçul) olan gruba dahil balıklardan olduğu için dietlerini her zaman bitkisel yemler ile hazırlamanız gerekir. Sebze içerikli besinler yüksek oranda fiber (lif) içerir ve cichlidlerin dietleri arasında önemli yer teşkil eder. Bu sadece bitki ile beslenen cichlidler için değil tüm cichlidler için geçerlidir. Bazı kuru yem tipleri yüksek oranda bitkisel katkılar içermektedir. Aşağıdaki resimlerde görüldüğü gibi. Bu kadar kesin ifadelerle belirtmek doğru görünmesede, hatta kimi aquaristler bitkisel olmayan yemler ile beslediklerini ve hiçbir sorunun olmadığını söyleselerde lif yüzdesi düşük yemlerde bloat'a yakalanma risk'i çok yüksektir. Otçul bir bir tür olan Tropheus'lar protein yüzdesi yüksek yemler, lif yüzdesi düşük yemler ile beslenmemeli. Bu kuralı hangi koşulda bulunursanız bulunun ama bozmayın. Ispanak,marul,kıvıcık salata,salatalık,kırmızı biber,bezelye, yosun gibi yemler verin. Alg/Aufwucks(Aufwucks olarak ifade edilen; yosunların arasında bulunan küçük canlılarında menüye dahil olması) yiyici olarak anılan bu balıklar için yapacağınız en iyi beslenme yöntemi; akvaryumun bir köşesinin yosun tutmasını sağlamak bu Tropheus'lar için ziyafet sofrası anlamına gelecektir, yosunlaşma hem balıkların istedikleri besini almasını hem de yem maliyetinizi düşürecektir. Bu genelde bir çok akvaryumda istenmeyen olaydır. Yeşil yosun oluşması; akvaryumda güneş ışığının geldiği tarafın karşısındaki camda açık yeşil tortu halinde birikirler, akvaryuma faydalı yosunlardır bol O2 sağlarlar, bu yosunların olduğu yerde infusua barınır ve çoğalır bu da tropheus'lar için zengin bir menudür. Akvaryum içini bol bitki yapma gibi bir düşünceniz olmasın eğer bitkide ısrar ederseniz, saz,anibuas gibi sert yaparaklı bitkiler seçilmeli. Aksi halde diktiğiniz bitkiler Tropheus'lara öğün olmaktan öteye gidemeyecektir aslında iyi de olacaktır. Temelde bölgeci bir yapıda olmalarına rağmen yiyecek bulamadıklarında başka bölgelere yiyecek bulmak için gidebilmektedirler. Akvaryumda tutulduklarında sınırlı bir alanda yaşamak zorunda kaldıklarından beslenme açısından zengin bir ortamda bulunduklarından buna kolayca adapte olabilmektedirler.

Tropheus'lar doğada çok yerler fakat yedikleri besinler(alg) kalori açısından çok düşük ve hazmı kolay yiyceklerdir. Bağırsak sistemleri uzun bir yapıda olduğundan, yedikleri maddeleri mide özsuları sayesinde yiyecekleri diğer maddelerden daha kolay hazmedebilmektedir. Tropheus'lar sindirimi kolay yiyecekler ile beslenirken oburluk edip kısa zamanda yiyebildiği kadar yemeye çalışacaktır, tabi yiyecekler arasında bulunan diğer maddeleri de yiyeceği için besinlerin yumuşak ve sindirimi basit olanların sindirilip dışkı olarak atılması kolay olurken, bağırsağın sümükümsü (çamurumsu) bir tabakaya sahip olan ilk bölgesinde diğer maddeler toplanacaktır. Bu da Tropheus ve yosun kazıyıcılar için dışkı olarak dışarıya atmanın ne kadar zor olduğunu gösterir. Böylece sindirim sistemi altüst olmak birlikte, sindirimi kolay hiçbir şeyi sindirememek anlamına gelir. Balığın karnının şişmesi, iştahsızlık ve sonuç :BLOAT. Tropheus'ları asla Tubifex, hiç bir çeşit kurt(beyaz veya kan kurdu), sivrisinek larvası, sığır ciğeri ile beslemeyin. Canlı yem olarak kullanılabilecek canlılar az miktarda CYCLOP, DAPHNIA, MYSIS olabilir ama bunlarda canlı olarak değil dondurulmuş olanları vermek gerekir. Pellet olarak isimlendirilen yemleri verirseniz önce mutlaka suya batırıp yumuşamalarını sağlayıp daha sonra balıklarınıza vermeniz doğru olacaktır aksi halde balıklarınız bloat'a yakalanabilir. Bu tip yemleri kullanmak yerine bitki ağırlık ve spirulina özlü pul yemler ile de başarılı ve sağlıklı şekilde Tropheus'ları yetiştirebiliriz.

Beslenmede dikkat etmeniz gereken konulardan biride fazla yemleme yapmak, fazla yemlemeyi hem su yapısını bozması hemde balığın yağlanmasına yol açması gibi iki olumsuz sonucu var. Birinci sonucun üzerinde durmayacağım çünkü düzgün su kimyası için buna her hobicinin dikkat etmesi gerekiyor. Asıl önemli olan yenmeyen değil, fazla yenen yemlerin ileride sorun yaratması. Başımıza gelecek olan olay balığın fazla yem yüzünden yağlanması, şişmanlaması. Birçok hobicinin dediği gibi Tropheus'lar çok agresif, birbirlerini öldürüyorlar ifadelerinin bence temelinde balığın yağlanıp şişmanlaması yatıyor. Balıklar şişmanladıklarından üreme faliyetini dişi yada erkek olsun tam anlamı ile yapamadıği için agresif hale geliyor ve koloni içinde ölümcül saldırılara yol açıyor. Akvaryumunuzda yosunlar oluşmuş ise gün içersinde kayaların üzerinde otlanacakları için az yemlemek her zaman için balığın üremesinde ve barışcıl yaşamasında önemli rol oynayacaktır.

Tropheus'lara yem verirken seyredin, aralarında yem yemeyenlerin olup olmadığını mutlaka kontrol etmelisiniz. Otomatik yem makinası veya ev halkından birine yemlemeyi yapmasını söylemeniz Tropheus'ları gözlemlemede yapılacak hatalardan biri olarak karşımıza çıkıyor. Aksi halde geç kaldığınızda BLOAT yüzünden balıklarınızı kaybetme riskiniz olacaktır, her yemlemede 10dakikanızı ayırtmanız belki de koloninin hepsini kurtaracak değerli 600 saniye olduğunu unutmayın.

Yavrular günde 3 kez beslenmeli, imkan var ise 6 öğüne kadar çıkabilir;

Sabah-pul yem(bitki veya yosun özlü),

Öğle-dondurulmuş yemler veya canlı olarak su piresi, artemia az, cyclops,

Akşamları-spirulina verilebilir ve yavru tankında eğer hergün %50 su değişikliği yapılabilirse 10-12 haftalarda 3-4cm ye kadar büyüyebiliyorlar.











Protein .............. 41%
Yağ ................... 4%
Lif (Fiber) ............ 6%
Su .................... 8%



Protein..........46,2%
Yağ................ 5,2%
Lif..................2,9%
Su........................

Protein...38%
Yağ.........3%
Lif...........2%
Su..........6%



Protein......35%
Yağ.............0%
Lif............13%
Su...............4

Trohpeus’ları Beslemede Dikkat Edilecek Noktalar;

- FAZLA YEMLEME YAPMAYIN..

- Farklı tip yem ile besleyin, Flora, Phyll, Siprulina, marul, kırmızı biber, salatalık, ıspanak gibi sebze veya yosun özlü olmak kaydıyla,

- Yavru balıklara gözünden büyük yem parçaları vermeyin,

- Erişkin balıkları günde 1 veya 2 kere besleyin,

- Yavruları ise günde 4 kere besleyin. Sık beslemek hızlı ve normal oranda gelişimin temelidir,

- Balıkların 2 dakikada tüketebildikleri miktarda yem verin,

- Haftanın 1 günü balıkları aç bırakın, bağırsaklarının komple temizlenmesi açısından faydalı olacaktır. Merak etmeyin balıklar açlıkdan değil fazla yemden zarar görür,

- Karanlıkta yemleme yapmayın, balıklar göremeyeceği için yemin çoğu artık haline dönüşecektir,

- En son yemi akvaryumun ışıklarının kapanmasından 1 saat önce verin,

- Yemleme sırasında filtreyi 5 dakika kapatabilirsiniz(yemlerin dağılıp artık olmaması için) 5 dakikalık duraklama biyolojik dengeye zarar vermez,

- Eğer Brine Shrimp veya Shrimp Mix(Karides Karışımı) verirseniz küçük porsiyonlar halinde ve haftada 2-3 kez verin.

- Yemleme sırasında balıkları gözlemleyin.

- FAZLA YEMLEME YAPMAYIN.

zahit2007-05-05 17:19:53

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

ZiyaretçiÇevrim Dışı

Ziyaretçi
Kayıt: 01/01/2003
Mesaj: 0
ZiyaretçiÇevrim Dışı
Ziyaretçi
Gönderim Zamanı: 02 Mayıs 2007 12:51
Yazıya eklemek istediğiniz veya yanlış olan birşey var mı?

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

EchoeÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 17/10/2005
İl: Bursa
Mesaj: 1829
EchoeÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 02 Mayıs 2007 18:18
Varsa da ellenemez. Yazılar Tamer Ballıcalı'nındır.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

HıcınÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 17/04/2006
İl: Istanbul
Mesaj: 1143
HıcınÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 02 Mayıs 2007 18:20
Arada 1-2 farklılık var gibi geldi bana, bende güzel bir derleme diyecektim, demek aynısıymış.
Burada tekrar edilmesi güzel, yenilenmiş olundu.
Teşekkürler.
Hıcın2007-05-02 18:21:48

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

HıcınÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 17/04/2006
İl: Istanbul
Mesaj: 1143
HıcınÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 02 Mayıs 2007 19:49
[QUOTE=Hıcın]
Burada tekrar edilmesi güzel, yenilenmiş olundu.
Teşekkürler.
[/QUOTE]
 
Bizde aynı inançtayız, çok iyi bilinen konuların bile tekrara ihtiyacı vardır. Tekrar teşekkürler.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

HıcınÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 17/04/2006
İl: Istanbul
Mesaj: 1143
HıcınÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 02 Mayıs 2007 19:51
Cinsiyet ayrımı kısmında yazı kaymış, dişiler erkek olarak gözüküyor.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

dj_mercan_06Çevrim Dışı

Kayıt: 19/06/2007
İl: Ankara
Mesaj: 551
dj_mercan_06Çevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 27 Temmuz 2007 18:38
Gerçekten güzel bir makale hazırlamışsınız.Tebrik ederim.
 
 
 
Saygılar....

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

emreeeÇevrim Dışı

Özel Üye
Kayıt: 26/09/2006
İl: Ankara
Mesaj: 586
emreeeÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 25 Kasım 2007 23:06
[QUOTE=Echoe]Varsa da ellenemez. Yazılar Tamer Ballıcalı'nındır.[/QUOTE]
 
+1 Bende okumuştum...

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir