Debi kaç olmalı?
Kulede asıl amaç elyaf ile suyu karşılayarak yani kaba pisliği çok sık dokulu bir malzemeyle mümkün olduğunca çok tutarak/süzerek elyafa hapsetmek, bununla birlikte mantığı tamamlamak için elyafı sık sık değiştirmek ve bu sayede pislikleri biyolojik döngüye katılmadan bertaraf etmektir.
Hatta bizler sık yapacağımız elyaf temizliğini kolaylaştırmak için çekmeceli sistemler kullanıyoruz. Örnek Ömer Beyin sumpı olabileceği gibi benim linkteki kulemde olabilir. Tıklayınız.
Sizin sisteminizde ki yanlış ise biyolojik sünger ile tutulan pislikleri biyolojik döngüye hızlıca katarak ayrıştırılamaz nitrata dönüştürmeniz.
İsterseniz konuya aşina olmayan arkadaşlar için biyolojik döngü hakkında yazdığım bir yazıyı paylaşayım.
[QUOTE=tearaway]Akvaryumumuzda oksijenli ortamda yaşayıp amonyağı nitrite, nitriti de nitrata çeviren bakteriler kolonileşirler.
Yem artıkları, balık pislikleri, çürümüş bitki yaprakları v.b. artıklar akvaryumumuzda amonyak oluşmasına neden olur. Amonyak balıklarımız için ölümcül bir tehlikedir.
Neyse ki bir kısım oksijenli ortamda yaşayan bakteriler oluşan bu amonyağı daha az zararlı olan nitrite dönüştürürler. Nitrit amonyaktan daha az zehirli olsa da balıklarımız için yine ölümcüldür.
Aynı şekilde nitritte bakteriler tarafından
nitrata dönüştürülür.
Tüm bu döngüye biyolojik denge(döngü) diyoruz.
Nitrat ise daha az zararlıdır fakat yüksek
oranlarda olursa çeşitli olumsuzluklara neden olur. Balıkları zehirleyebilir, rahatsızlık vererek sürtünmelerine,
metabolizmalarını yavaşlatarak yavaş büyümelerine, uzun vadede
hastalanmalarına v.s. v.s. neden olur.
Nitrat dediğimiz şey aklınıza gelebilecek tüm sorunların
kaynağıdır aslında. Bu nitratı ister bitki ile yok edin, ister kule sump ile, ister su
değiştirin, ister cihazlar alın ama yok edin.
Nitrat kısaca su kirliliğidir.
Nitratı akvaryumumuzdan uzaklaştırmak için dip çekerek su değişimi yapıyoruz.
Su değişim sıklığını belirlemek için nitrat testleri ile değerleri
ölçmeliyiz. Çeşitli makaleler de dile getirilen klasik oranları ve
periyotları yanlış buluyorum. ( Haftada %15-%30 su değişimi yeterli olur
v.b. laflar)
Çünkü bir akvaryumda nitrat oranının ne kadar arttığı bir çok etkene bağlıdır ve her akvaryumun nitrat artışı aynı hızda seyretmez.
Örn : Bir tankta 10 balık vardır ve 10 balıklık artık oluşur (yem sonucu dışkı, idrarları v.s.) diğer tankta ise 5 balık vardır, 5 balıklık artık oluşur. Amonyak-nitrit ve sonuç olarak nitrat oluşumu 5 balıklık tankta daha az olacaktır. İki tankta su değişimi için aynı oran ve periyot belirlenirse yanlış olur.
Bu bağlamda nitrat testleri edinerek su değişim sıklığımızı şartlarımıza göre belirlemeliyiz. Sürtünme gözlemlediğimizde aklımıza ilk gelen nitrat olmalıdır.
İlgili makaleler.1. konu
2. konu
3. konu
[/QUOTE]Bu bağlamda pislik yapıcılar ne kadar su dışında olursa o kadar temiz bir suyumuz olur.
Saygılarımla...
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
360 litrelik akvaryuma sump sistemi hazırlıyorum sizce hangi kafa motorunu kullanmalıyım ve debisi kaç olmalı? Teşekkürler..
[/QUOTE]Akvaryumdaki taşma deliği kaç mm ?
[/QUOTE]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Ne kadar suyun içinde de olsa en son suyu berraklaştıran elyaftır.Avrupa hatta dünyada bu örnekleri görüyorum,ben şahsım adıma konuşuyorum.Bugün tüm filitrelerde en son elyaf görüyorum.Ve ben bu şekilde kullanıyorum.Siz elyaf pislikleri tutsun kolay temizleyelim diyorsunuz ,aktif karbonlu süngerler ne işe yarıyor?Süngerlere hiç pislik gitmiyor,ne için imal etmişler onları?Yeşili var mavisi var siyahı var.Bunlarıda ben şahsen öğrenmek isterim.Çok güzel oldu bu yazılar doğruları bulacağız.
Teşekkür ederim.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gücü kirlenim nispetinde belirlemeniz daha doğru olur bence.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Benim havuzum 2000 lt pompam saate 4000 lt su çeviriyor.Yanlışımız mı var?
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
ne kadar suyun icindede olsa en son suyu berraklastıran elyaftır. [/QUOTE]Suyu berraklaştıran, elyaftan çok oturmuş bir biyolojik dengedir. Oturmuş akvaryum suyu aynı zamanda yağmur sonrası toprak gibi kokar.[QUOTE=nedim ugurlu]avrupa hatta dunyada bu orneklerı goruyorum ben sahsım adıma konusuyorum.Bugun tum flitrelerde en son elyaf goruyorum.Ve ben bu sekılde kullanıyorum.[/QUOTE]En son katman sadece dış filtrelerde elyaf olur. Çünkü dış filtreleri devamlı açıp temizlemek gibi lüksünüz yoktur.
Bu bağlamda elyafı kuledeki gibi ilk katman olarak kullanırsanız çok çabuk tıkanır ve yanlış yapmış olursunuz. O nedenle son katmana koymak gibi bir zorunluluğunuz vardır.
Yani kule ve dış filtrede ki dizilim tam tersidir.
Filtre Malzemelerini Ucuza Temin Etmek
Bu başlıkta bu konuyu irdeledim, bakabilirseniz sevinirim. Lakin dediğim gibi dış filtre ile kule çok farklı şeyler. Dış filtrelere bu nedenle genellikle nitrat deposu, nitrat bombası v.b. isimler yakıştırılır.
Size kulenin kullanımına dair yüzlerce yabancı kaynakta gösterebilirim. Özellikle deniz akvaryumlarında nitratın 'n'si olmamalı, kulesiz deniz akvaryumu neredeyse göremezsiniz hatta elyafın bile gerekli olmadığı gibi görüşlerde tartışılır (sadece ps) Ama bizim konumuz tatlı su olduğu için ps kullanamayız ve deniz akvaryumlarında kullanılan ikinci etkin yöntem kule tek alternatifimiz.[QUOTE=nedim ugurlu]sız elyaf pıslıklerı tutsun kolay temızleyelım dıyotrsunuz aktıf karbonlu sungerler ne ıse yarıyor.sungerlere hıc pıslık gıtmıyor ne ıcın ımal etmısler onları yesılı var mavisi var siyahı var.bunlarıda ben sahsen ogrenmek ısterım. [/QUOTE]Temizleyelim değil uzaklaştıralım diyorum.
Nereden başlayarak açıklayayım bilemedim, karışık olursa kusura bakmayın.
Biyolojik döngüye(Bakterilere) haddinden fazla pislik yüklerseniz, gereken verimi alamaz çevrimide sağlayamazsınız suyunuz kısa zamanda sarı bir hal alır. Suya bu rengini veren genelde amonyaktır.
Aktif karbonlar suda ki amonyağı (Döngünün ilk ürünü) absorbe eder, yani yok eder diyelim. Suyu berraklaştırmasının, sarılığı almasının ana nedeni budur.
Yani sizin biyolojik döngünüzün kaldıramadığı/çeviremediği amonyağı uzaklaştırır ama bakterilerinizin doyum noktası olduğu gibi karbonunda bir doyum noktası vardır, bu nedenle belli bir süre sonunda berraklaştırma yapamaz, suya geri salmaya başlar, çöp olur.
Emin olmak için sarı olan suyunuza 2-3 gün yem atmayın artık oranına göre ya tamamen ya da nispeten berraklaştığını göreceksiniz. Çünkü bakterileriniz acıkacak
Süngerlerden bahsetmişsiniz. Mavi süngerler yaygın olarak kullanılan biyolojik filtre süngerleridir. İsminden de anlaşılacağı gibi biyolojik dengede rol oynayan bakterilere yataklık ederler. Geniş yüzey alanı sağlarlar ve bakteriler bu alanlarda kolonileşir. Ne kadar çok bakteriniz varsa o kadar çabuk amonyağı bertaraf edersiniz.
Pislik gitmiyor mu diye sormuşsunuz, çok güzel ama kilit soru. Pislik gidiyor ama ne kadar gidiyor olmalı.
Ne kadar az giderse o kadar çabuk çevirir, mevcuttan çok giderse de çeviremez.
Saygılarımla...
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
360 litrelik akvaryuma sump sistemi hazırlıyorum sizce hangi kafa motorunu kullanmalıyım ve debisi kaç olmalı? Teşekkürler..
[/QUOTE]Akvaryumdaki taşma deliği kaç mm ?
[/QUOTE]
Sinan Bey 5000 - 10000 lt/ saatte olan bir kafa motoru işinizi görecektir. Sessiz, sarfiyatı az ve suyu ısıtmayan özelliklerde bu işin ferrarisi ehiem universal olan modellerden kullanabilirsiniz. Pahalı gelirse gene yüksek klasmanda aquabee + 5000. Daha ucuz bir model isterseniz atman kullanın ama 2 ay sonra üzerinde yazdığı debinin yarısına iniyor.
Saygılarımla
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Başka bilen arkadaşlarda yorumlarını yazsınlar ve tam olarak öğrenelim.
Herşey için teşekkür ederim.Saygılar sunar iyi geceler dilerim .
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
360 litrelik akvaryuma sump sistemi hazırlıyorum sizce hangi kafa motorunu kullanmalıyım ve debisi kaç olmalı? Teşekkürler..
[/QUOTE]Akvaryumdaki taşma deliği kaç mm ?
[/QUOTE]
Sinan Bey 5000 - 10000 lt/ saatte olan bir kafa motoru işinizi görecektir. Sessiz, sarfiyatı az ve suyu ısıtmayan özelliklerde bu işin ferrarisi ehiem universal olan modellerden kullanabilirsiniz. Pahalı gelirse gene yüksek klasmanda aquabee + 5000. Daha ucuz bir model isterseniz atman kullanın ama 2 ay sonra üzerinde yazdığı debinin yarısına iniyor.
Saygılarımla
[/QUOTE] Yanlış hatırlamıyorsam forumda su hacminizin 10 katı olması gerekli diye bir yazı okumuştum.5000-10000 lt fazla olmazmı sonuçta 360lt akvaryum.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Bu aşamada biyolojik yükü mekanik filtrasyonla azaltmalı mümkün olduğunca çok pisliği sumpa göndermelisiniz. (Tabi sumpta da çok kalmamalı.)
Duyduğunuz sanırım saatte 4 çevrimdir, dış filtreler için önerilen. Çünkü dış filtrelerin temizlenebilme kolaylıklarından yoksun olmaları bakterileri çok daha önemli kılar, belli bir noktaya kadar suyu berraklaştırır sonrasında bakterilere kalırlar bu nedenle bakteri çokluğu dış f. daha önemli.
Ama bu bakterilerin kolonileşmesi için ideal debi(En hızlı, en çok üreme) olandır, bakteriler bunun dışında hızlarda kolonileşemezler, bakteriler yaşamaz anlamına gelmez. Siz kule sump ile bakterilere çok yük bırakmayacağınız için ihtiyacı karşılayacaklardır. Kaldı ki sump'ın biyolojik alanı çok daha fazladır.
Sizin şartlarınıza binaen Onur Beye katılıyorum, kolay gelsin. (Yüksekliktede epey debi kaybeder.)
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
10 ila 20 katı arasında tavsiye edilir. Kafa motorlarının üzerinde yazan debiler ağız çıkış debisidir. Yukarıya basarken mesafe ne kadar kısa olursa olsun debi kaybı olur. Bu yüzden her zaman daha yüksek debili kafa motorları kullanırız. Artı ne kadar suyu çevirirseniz sizin için o kadar avantajlı.
Saygılarımla
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir